Tips voor een veilige webshop

Je webshop kan op allerlei manieren onveilig zijn, zoals via een kwetsbaarheid in de verouderde software, waardoor cybercriminelen je webshop binnen kunnen komen. Draai dus altijd updates van de software.

Als webshopeigenaar ben je ook extra kwetsbaar voor phishingmails, omdat je vaak mails met bijlage ontvangt en dat dus niet verdacht vindt. In een bijlage kan malware of een virus zitten, waarmee een crimineel je webshop plat kan leggen.

De gevolgen van een hack kunnen groot zijn. Je webshop is ineens offline, productprijzen of bankgegevens worden veranderd, of er staan plotselng nare teksten op je site. Maar het kan ook ernstiger: als je e-mailverkeer gehackt wordt, kunnen criminelen mails met betalingsverzoeken aan klanten sturen. De klanten betalen dan voor bestellingen, maar aan de criminelen en niet aan de webshop. Zie dat geld maar eens terug te krijgen bij de klant.

Wat kun je doen om je webshop veiliger te maken?

1. Check welke gegevens je van klanten hebt, en of je niet meer gegevens vraagt dan nodig. Veel ondernemers hebben niet in de gaten hoeveel klantgegevens ze eigenlijk hebben, of waar die zijn opgeslagen. Klantgegevens die je niet hebt, hoef je ook niet te beveiligen.

2. Geef je medewerkers aparte gebruikersaccounts, met aparte wachtwoorden. Bij een gedeeld account en gedeeld wachtwoord is de kans groter dat een kwaadwillende of slordige medewerker schade aanricht.

3. Beveilig je contactformulier met bijvoorbeeld een captcha, dat is een test waarmee een klant bewijst dat hij geen robot is. Je kunt meer spam en phishingmails verwachten als je contactformulier niet goed is beveiligd. Als je minder van die phishingmails krijgt, zul je waarschijnlijk minder snel op een besmette link klikken.